Jak správně určit inkubační dobu koronaviru

inkubační dobu koronaviru

Pochopení inkubační doby v souvislosti s koronavirem je velmi důležité pro zdravotnické orgány a organizace státu, protože jim umožňuje zavést účinnější karanténní systémy pro osoby podezřelé z nošení viru, jakožto způsob kontroly a zábrany šíření viru. Inkubační doba pro koronavirus (COVID-19) je v průměru 5-6 dní, jedná se o dobu mezi nakažením virem a nástupem příznaků, může být však také až 14 dní dlouhá. Průměr inkubační doby, který platí pro celý svět, je oficiálně 2–14 dní, a to podle následujících údajů:

1. Světová zdravotnická organizace (WHO) oznámila inkubační dobu pro koronavirus mezi 2 a 10 dny.
  2. Čínská Národní zdravotnická komise (NHC) původně odhadla inkubační dobu od 10 do 14 dnů.
  3. CDC ve Spojených státech odhaduje, že inkubační doba pro koronavirus je mezi 2 a 14 dny.
  4. DXYcn, přední čínská online komunita pro lékaře a zdravotnické pracovníky, hlásí inkubační dobu 3 až 7 dní, popřípadě až 14 dní.

Z těchto údajů vyplývá, že by následná karanténa měla být zavedena po dobu 14 dnů od posledního odhalení viru potvrzeného případu. Je také třeba vědět, že osoby, které jsou nakažené koronavirem (COVID-19) jsou infekční již dva dny před tím, než se začnou projevovat příznaky nemoci. Někteří lidé příznaky tolik nepociťují, na rozdíl od ostatních, a někteří je například nemají vůbec. Je prokázáno, že značná část osob přenáší tuto nemoc, aniž by o tom věděli, právě proto, že příznaky nemají a myslí si tedy, že nejsou infikováni.

V průměru se příznaky objevují, u nově infikované osoby, asi 5 dní po kontaktu. Vzácně se příznaky objevily již 2 dny po nakažení virem. Většina jinak zdravých lidí mívá příznaky ve 12 dni od nákazy, ti ostatní až ve 14. dni. Ve vzácných případech se příznaky mohou objevit i po 14 dnech.