Jak zjistit, kdy se projeví příznaky koronaviru?

U nákazy novým typem koronaviru nemusíte vědět, kde jste k ní přišli. Ale pokud jste byli v rizikové situaci nebo prostředí, určitě chcete vědět, po kolika dnech se u vás příznaky covid-19 projeví. Všechny důležité informace se dozvíte v následujícím článku.

Nový typ koronaviru, SARS-CoV-2, patří k vysoce infekčním nemocem. Vzhledem k jejímu rozšíření se můžete nakazit prakticky kdekoli. Koronavirus se ale neprojevuje po přesném počtu dní.

Inkubační doba covid-19 je u každého člověka jiná

Než se koronavirus projeví, uběhnou hodiny i dny. Vždy záleží na konkrétním člověku. Obvykle se koronavirus projeví nejdřív za 3 dny od nakažení a nejpozději do 14 dnů. Nejčastěji se ale příznaky koronaviru projevují 5. až 8. den od nakažení.

Syndrom akutní dechové tísně (ARDS), kvůli kterému je nutná hospitalizace, se objevuje za 8 až 12 dní od prvních příznaků (13 až 17 dní od nakažení).

V tomto období, kdy je člověk infekční, ale ještě nemá příznaky, dochází k šíření viru na ostatní lidi. Nejčastěji jsou potvrzené právě případy, kdy se vir na další lidi přenesl 1–3 dny před tím, než měl nakažený příznaky.

Jaká jsou největší rizika nákazy?

Abyste věděli, od kdy můžete inkubační dobu covid-19 počítat, měli byste znát i ty nejrizikovější situace. Díky tomu lépe zjistíte, kdy se koronavirus projeví. K ověřeným rizikovým faktorům patří hlavně: blízký kontakt bez ochrany dýchacích cest s dalším člověkem trvající aspoň 15 minut a přenesení infekce z předmětu bez následné dostatečné dezinfekce rukou.

Za jak dlouho je kvůli projevům covidu-19 potřeba kontaktovat lékaře?

Vůbec nejlepší je do ordinace nejdřív zavolat. K lékaři totiž není potřeba jít hned po pár zakašláních. Zpozornět byste měli hlavně v případě, kdy máte charakteristické příznaky, jako horečku trvající víc než dva dny nebo neustávající suchý kašel bez horečky.

Na nic ale nečekejte, pokud máte zároveň horečku, suchý kašel a špatně se vám dýchá. Vytočte číslo 155 a postupujte podle toho, co vám řekne operátor.