Proč je vyrážka dobrým ukazatelem nakažení koronavirem?

Vyrážka může být jedním z příznaků nového typu koronaviru. Objevuje se na několika částech těla a podle umístění má i víc podob.

Při onemocnění koronavirem může být vyrážka prvním, ale i jediným příznakem, že toto onemocnění máte. Jde o takzvané covidové prsty. S vyrážkou, kterou způsobil koronavirus, se můžete setkat i na dalších částech těla.

Vyrážka v ústech

Při prokázaném onemocnění novým typem koronaviru se u lidí projevila i vyrážka v dutině ústní. Jde o léze a zarudlé flíčky, nejčastěji na sliznicích. Její původ bývá spojován s virem covid-19.

Vyrážka na nohou a rukou: covidové prsty

Tato vyrážka spojená s koronavirem se nejčastěji projevuje na prstech u nohou, ale v menší míře může být i na prstech rukou. Prsty na nohách se hůře prokrvují než ty na rukách, a proto bývají víc zasažené. Otékají, zarudnou, mohou pálit, bolet, být méně citlivé a někdy se mohou objevit i drobné nekrózy (malá ložiska odumřelé tkáně). Vzhledově se na konečcích prstů vytvoří červené hrbolky. Po odeznění onemocnění tato vyrážka mizí.

Nejvíc se tyto „covidové prsty“ objevují u dětí a mladistvých. Důvodem je, že dospělí mají už vybudované lepší krevní zásobení cév v okrajových částech těla.

Kopřivka a svědění

Všechny vyrážky spojené s onemocněním covid-19 může provázet kopřivka a svědění.

Jak mají postupovat pacienti se vzácným kožním onemocněním, kteří se nakazili koronavirem?

Pacienti, které mají chronické onemocnění kůže a zároveň mají podezření na to, že se nakazili onemocněním SARS-CoV-2, by měli ihned kontaktovat svého lékaře. Důležité také je, aby bez doporučení lékaře nebrali nesteroidní protizánětlivé léky (typu ibuprofen). Všechny ostatní léky je při potvrzení onemocnění novým typem koronaviru konzultovat s lékařem, který zná zdravotní komplikace pacienta.