Angína – Jak jí poznat a léčit? Prevence a inkubační doba

angina

Angína je běžné onemocnění, které jistě minimálně jednou prodělal každý, určitě ji však nepodceňujte a raději zůstaňte týden v posteli, než ji přechodit a poté trpět mnohem více.

Co je angína?

Jedná se o infekční zánět krčních mandlí, jinak může být také nazývána tonzilitida. Mezi nejčastější projevy angíny patří bakteriální původ, můžete ale také onemocnět na základě virového nebo myotického původu. Mandle jsou pro tělo preventivní ochranou pro různých bakteriím a virům, někdy jsou také považovány za ochranu imunitního systému.

Jak poznám, že mám angínu?

Angína může být několik příznaků, u každého jedince se jedná o odlišné projevy, totožný bývá rychlý nástup u všech nakažených. Nejčastěji se angína pozná podle silné bolesti v krku, nemocní nemohou bezbolestně polykat a uzliny mají zvětšené a pokrryté bílým povlakem. Navíc můžete mít ještě kašel, horečky, nevolnosti, zvracení nebo bolesti hlavy, u některých jedinců může vypuknout i rýma. Jestliže trpíte virovým onemocněním, které nebývá příliš časté, nemusíte na angínu tolik trpět, vývoj nemoci bývá slabší.

Příznaky angíny jsou také odlišné s věkem, zatímco dospělé osoby a starší děti trpí převážně bakteriálním onemocněním, mají příznaky horší, ale lépe je zvládají. Kojenci mívají angínu jen zřídka, pokud ovšem vypukne, většinou mají příznaky virového onemocnění, dbejte ovšem zvýšené pozornosti, děti, kvůli nateklým uzlinám, mohou začít hůře dýchat. Na angínu si musí dávat pozor i těhotné ženy, které v době těhotenství mají mnohem slabší imunitu a jsou tak vystaveny každému onemocnění.

Jaká je inkubační doba angíny?

Stejně jako většina onemocnění má i angína svoji inkubační dobu, příznaky se mohou projevit až 4 dny poté, co jste byli nakaženi, většinou jsou ale příznaky okamžité. Po zahájení řádné léčby bývá angína nepřenosná na další osobu po přibližně 1 – 2 dnech. Jestliže se nebudete řádně léčit a angínu budete „přecházet“ s pocitem, že to přejde samo a můžete dále chodit mezi lidi, můžete nakazit každého kolem vás po dobu až 2 týdnů.

Jak léčit angínu?

Pokud se necítíte dobře a máte pocit, že byste mohli mít angínu, zavolejte svému ošetřujícímu lékaři a objednejte se na vyšetření. V ordinaci podstoupíte stěru z krku, který zjistí, zda máte angínu nebo jinou nemoc, podle toho bude zvolena přiměřená léčba. Jestliže bude angína potvrzena, léčbu zahájíte antibiotiky, v lékárně si rovnou nechte přinést i probiotika. Nejčastěji lékaři předepisují penicilin, s tím souvisí také klidový režim na lůžku, abyste si odpočinuli a mohli nabrat i sílu. Poraďte se také s ošetřujícím lékařem, zda je vhodné užívat různé spreje nebo pastilky na cucání, které dezinfikují krk a napomáhají proti bolesti. Po celou dobu vašeho léčením doplňujte dostatečně tekutinu, obzvláště pokud máte horečku, abyste bakterie mohli vypotit, časté větrání zvlhčí vzduch a budete moci lépe dýchat. K svačině si dopřejte dostatek ovoce a zeleniny, v době nemoci potřebuje vaše tělo přijímat dostatek vitamínů a minerálů.

Angina

Jak již bylo řečeno, po dobu přibližně 1 – 2 dní od začátku užívání antibiotik se nesmíte stýkat s žádnou další osobou, stále jste totiž přenositelem této nemoci.

Jestliže máte opakované potíže s angínou, může se stát, že vám antibiotika již nebudou účinkovat, v takovém případě se přistupuje k radikálnějšímu řešení, můžete podstoupit zákrok, při kterém vám krční mandle vytrhnou, jedná se především o akutní stav, nejen, že není stoprocentní pravděpodobnost, že angínu již nikdy nedostanete, můžete také trpět mnoha různými příznaky, které jsou absencí krčních mandlí způsobeny.

Je angína riziková?

Angína sama o sobě není rizikové onemocnění, pokud ji ale nebudete řádně léčit, mohou nastat vážnější komplikace, která jsou způsobena nejen větší bolestí v krku, ale zároveň se může zánět samovolně rozšířit po celém těle. Jestliže se zánět rozšíří do tkání a vzniknou vám hnisavá ložiska, je nezbytný chirurgický zákrok, při kterém budou ložiska vyčištěna, na lůžku si tak poležíte mnohem delší dobu, než je nezbytně nutné. Mezi další vážné komplikace patří poškození ledvin.

Prevence před angínou

Pokud se chcete angíně vyvarovat, musíte o své tělo řádně pečovat, dodržovat vyváženou stravu, která tělu dodává všechny potřebné živiny, dodržovat také musíte osobní hygienu, za kterou je považováno čištění zubů, jazyka a mezizubních prostor. Máte-li pocit, že vás začíná bolet v krku, preventivně si krk vydezinfikujte přípravkem, který máte doma v lékárničce a krk si ovažte šátkem, aby byl v teple.