Jaký je život s bipolární afektivní poruchou

bipolární afektivní porucha

Co je to vlastně za poruchu?

Bipolární afektivní porucha je vážné duševní onemocnění, někdy známé také pod názvem maniakální deprese, nebo psychóza. Je charakteristická střídáním deprese a mánie bez zjevné příčiny. Jde o tak závažné a život ztěžující onemocnění, že až 50% lidí, kteří jím trpí, se pokouší o sebevraždu.

Jde o velmi individuální a rozdílné onemocnění, které prožívá každý jinak a dokonce se v průběhu života mění. Vždy je však jisté jedno, že porucha bude mít nejen na nemocného, ale i na jeho okolí, velmi negativní vliv.

V dnešní době již víme, že nejde jen o jeden typ bipolární poruchy, ale že je hned o několik typů, o kterých hovoříme jako o onemocněních bipolárního spektra. Každý z těchto typů se projevuje trochu jinak, přesto však podobně.

Příčiny

V dnešní době ještě stále nejsou příčiny vzniku této poruchy zcela jasné. Je však možné, že příčinou může být např. trauma z dětství, týraní či zneužívání. Další možnou příčinou je také genetika nebo dlouhodobý stres, kterým si člověk prošel.

Porucha se obvykle začíná projevovat kolem 15 roku věku, proto je velmi pravděpodobnou možností právě trauma z dětství. To si však prožilo jen cca 30-50% těchto lidí, takže určitě nejsou vyloučeny ani další příčiny. Lidská psychika je zkrátka velmi složitá věc, kterou plně nechápeme ani dnes, a příčiny mnoha psychických poruch je stále ještě třeba odhalit.

Příznaky

Naprosto jednoduchou charakteristikou této poruchy jsou drastické změny nálad. Dochází totiž ke střídání manické a depresivní epizody. Jedna tato epizoda může trvat den, ale i několik týdnů. Mezi epizodami se objevuje bezpříznakové období, kdy se nemocný cítí být v pohodě, záleží však na typu poruchy, ne vždy musí být bezpříznakové období přítomné.

Lidé obvykle vyhledávají pomoc kvůli depresivní epizodě. Během mánie nepociťují, že je něco špatně, naopak se cítí naprosto zdravě a často dokonce přestávají užívat léky.

Depresivní epizoda

V této epizodě člověk zkrátka propadá depresím – je smutný, unavený, pesimistický, nic ho nebaví, špatně spí, trpí nechutenstvím, nebo se naopak přejídá,… Příznaků deprese je zkrátka celá řada a žádný z nich není vůbec příjemný. Při jejich dlouhodobějším prožívání může člověk začít cítit naprostou bezmoc a beznaděj, myslí si, že je naprosto zbytečný, nikdo ho nemá rád apod. Často se pak objevují myšlenky na smrt a dokonce pokusy o sebevraždu.

Manická epizoda

Tato epizoda je jakýmsi opakem té první. Člověk je až nepřiměřeně veselý, má plno energie, velmi vysoké sebevědomí, přeceňuje se, rychle mluví i přemýšlí, je netrpělivý, snadno se naštve, ztrácí sociální zábrany,… Objevuje se také menší potřeba spánku a snížení chuti k jídlu. Člověk v této epizodě snadno podlehne drogám či alkoholu a jedná velmi impulzivně, proto může být až nebezpečný. Příznaky mánie mohou být velmi mírné, ale stejně tak se mohou nebezpečně vystupňovat. Mohou se pak objevovat halucinace a bludy, podobně jako u schizofrenie.

Diagnóza

Diagnózu určuje vždy psychiatr především podle anamnézy, ale také podle tělesných a laboratorních vyšetření. Někdy může dojít k záměně s klinickou depresí či schizofrenií. Původcem příznaků tohoto onemocnění mohou být i nějaké organické příčiny či vedlejší účinky léků. Aby s čímkoliv z tohoto nedošlo k záměně, je třeba provést všechna vyšetření velmi pečlivě, jedině tak se může zahájit správná léčba.

Léčba

Cílem léčby je stabilizovat obě epizody této poruchy tak, aby se člověku navrátil jeho normální a vyrovnaný psychický stav. Součástí léčby je farmakologie s kombinací psychoterapie, která pacientům mimo jiné pomáhá srovnat se s již prožitými epizodami. Důležité je člověka pomocí psychoterapie co nejvíce emočně vyrovnat. Emoční nestabilita může totiž způsobit vyšší riziko projevů nežádoucích účinků léků.