Jak bojovat proti atopickému ekzému?

atopický ekzém

Atopický ekzém se řadí mezi velmi časté zdravotní obtíže především u malých a dospívajících dětí. Může se však objevit i v dospělosti. Během tohoto onemocnění dochází ke střídání období klidu a období silného výskytu ekzému. Jaké jsou jeho projevy a jak pečovat o pokožku?

Příčiny vzniku atopického ekzému

Mezi nejčastější příčiny se řadí faktory genetické – vyšší citlivost kůže a sliznice na některé látky jež se běžně vyskytují v našem okolí a do těla se dostávají různými cestami.

Nejčastěji přes kůži, dýchací nebo trávicí soustavou. Velmi často se u těchto jedinců objevuje také nižší práh související se svědivostí. Ve většině případů je sebemenší podráždění kůže příčinou svrbění. To pak nutí ke škrábání, jež stav pokožky ještě více zhorší.

Faktory zhoršující stav atopické pokožky:

• životní prostředí – smog
  • dráždivé látky – alergeny, pyl
  • hormonální změny – puberta, menstruace
  • psychická nerovnováha
  • některé druhy potravin – kravské mléko, vejce, ořechy, citrusy, kakao, čokoláda
  • nevhodné kosmetické produkty – především parfemované, aviváže
  • saponáty
  • nadměrné pocení
  • suchý vzduch a přetopené prostory
  • nevhodné oblečení vyrobené ze syntetických nebo barvených materiálů

Diagnóza onemocnění

Diagnózu provádí kožní lékař, jež onemocnění klasifikuje na základě klinických symptomů a průběhu zdravotních obtíží, údajů vyplývajících z rodinné anamnézy, z vyšetření kůže nebo krve. Mezi hlavní kritéria náležející ke stanovení diagnózy se řadí svědění a zhrubnutí kůže a její následné olupování v konkrétních oblastech těla – zápěstí, lokty, oblasti obličeje, krku a horních partií hrudníku, opakující se záněty kůže a rodinná anamnéza.

Projevy a příznaky

Kromě již výše zmíněných příznaků se velmi často objevuje také zarudnutí kůže a její mokvání, které může být provázeno otoky v postižené oblasti, drobná vyrážka, suchá kůže nebo jemné trhlinky v kůži. Ložiska, která se po těle objevují, jsou svědivá. Vzhledem k tomu, že se postižený škrábe, může tak do kůže zanést druhotnou infekci, která má negativní vliv na celkový průběh onemocnění.

Rizika

Mezi rizika patří především druhotná infekce, která by se mohla objevit v důsledku škrábání postižených míst. Onemocnění je sice kožního charakteru, ale může dojít i k podráždění očních spojivek a v neposlední řadě se u pacientů mohou objevit také obtíže psychosociálního charakteru, které souvisejí s pocitem méněcennosti, nižším sebevědomím a stresem a to především v případě výraznějšího a viditelného výskytu kožních ložisek.

Léčba

Vzhledem k tomu, že atopický ekzém patří mezi onemocnění chronického rázu, může výrazným způsobem ovlivnit kvalitu života nejen osoby ekzémem trpící, ale také celé rodiny. Léčba se neodvíjí pouze od užívání léčebných prostředků, ale také je potřeba dodržovat určitá pravidla. Projevy i průběh ekzému se individuálně odlišují a stejné je to i s léčbou. Každý jedinec vyžaduje individuální léčebné postupy. Velmi důležitá je prevence a eliminace spouštěcích faktorů, které jsou opět u každého jedince individuální.

Základní oblasti péče:

• Prevence spočívající ve vhodné péči o pokožku (vhodná dermokosmetika).
  • Sledování a omezení faktorů, jež způsobují zhoršení choroby.
  • Dodržování správné životosprávy.
  • Používání oblečení z nedráždivých materiálů – nebarvených a vyrobených z přírodních materiálů.
  • V období zhoršení dodržování režimu stanoveného lékařem.

Při akutních stavech lékař předepisuje kortikoidy, ty se však používají pouze po krátký časový úsek, během nejkritičtějších stavů. Jejich účinek se dostavuje v poměrně krátkém časovém úseku. Jakmile dojde ke zlepšení, jsou nahrazeny za léčiva, která onemocnění udrží v klidovém stádiu.

Proti svědění se často používají léčebné přípravky náležející do skupiny antihistaminik. Mají za úkol ulevit během období silného svědění.

Pro obnovu, zjemnění a hydrataci pokožky jsou vhodná emoliencia, které mají též mírné protisvědivé účinky.