Akné – co s ním? Jak se akné zbavit a jak se projevuje

akne

Akné je nepříjemným kožním onemocněním, které netrápí pouze teenagery. Co je příčinou neoblíbených uhříků a jak s nimi bojovat?

Co je akné a jak se projevuje

Akné je kožním onemocněním, které se projevuje vznikem charakteristických vřídků, zejména na obličeji v oblasti čela, nosu a tváře. Jde o běžný projev období puberty, kdy je jím zasaženo dle dostupných informací dokonce asi 85 % mladistvých. Trápí však i řadu dospělých.

Může mít různou formu od méně závažných přes těžké. Mírná forma akné se projevuje černými a bílými tečkami na povrchu pokožky. Pokud se akné v této fázi neléčí, přechází do zánětlivé fáze tzv. papul a pustul. Mluvíme pak o střední až těžké formě akné. Může se kromě obličeje objevovat v oblasti krku a zad.

Pro nejtěžší formu jsou charakteristické rozsáhlé zanícené oblasti, v nichž se pupínky sdružují a na kůži se tvoří uzliny a cysty. Akné se může v této fázi vytvářet nejen na obličeji, ale méně často i na zádech.

Jaké má akné následky

V mírné formě není pravděpodobný vznik jizev. Pokročilá fáze onemocnění však hrozí zjizvením a postižený pacient může mít problémy s pigmentací. Akné v těžké formě se také projevuje bolestivostí.

Psychické dopady akné

Jakkoli samotné akné není život ohrožující, na psychiku postiženého má významně negativní dopad. Pacient trpí sníženým sebevědomím a v krajním případě má nemoc devastující vliv na jeho život, neboť člověk trpící akné se se začíná vyhýbat veškerém formám sociálního kontaktu, nejprve v rovině osobní (omezování setkávání s přáteli apod.), poté dokonce i v rovině pracovní (odmítání chodit do zaměstnání nebo do školy).

Co je příčinou akné

Příčin vzniku akné je celá řada. Svou roli sehrává dědičnost, nevhodný životní styl (špatné stravovací návyky i přemíra stresu), neadekvátně zvolená kosmetika, ale též hormonální změny. Ty patří k zásadním faktorům vzniku akné a jsou i důvodem, proč jím začínají trpět dospívající.

Mechanismus vzniku spočívá v působení androgenů. Ty způsobí nadměrnou produkci mazu v mazových žlázách, které se nacházejí většinou ve vlasových folikulech. Na kůži se tak vytvoří ideální prostředí pro přemnožení bakterií, které pak vyvolají zánětlivou reakci organismu, což se navenek projeví právě nevzhlednými pupínky.

Jak se akné zbavit

Léčba je většinou poměrně obtížná a dlouhodobá. Základní radou, kterou dávají odborníci k dobru je: Nikdy pupínky nemačkáme. Zánět bychom přenesli i na zdravé části kůže. Navíc hrozí vznik jizev. V konečném důsledku je stav podrážděné pokožky navíc horší a rozškrábané pupínky se obtížněji skrývají.

Pleť pravidelně ošetřujeme vhodnými kosmetickými přípravky dvakrát denně. Není vhodné kůži nadměrně vysušovat, ale ani promašťovat.

Rovněž je na místě upravit životosprávu. Nedoporučuje se se přemíra mastných pokrmů, sladké a ostré a dbát je na místě na pitný režim. Naopak omezit odborníci radí kávu a alkohol. Stejně tak je prospěšné vyhnout se stresu, dostatečně odpočívat a sportovat. To ale samozřejmě může být značně obtížné, neboť samotné akné působí stres a pacient se tím ocitá „v začarovaném kruhu“.

Těžká forma akné přetrvává několik měsíců, v této fázi je tak proto již prakticky nutné navštívit dermatologa. Ten může předepsat vhodný typ léčby. Obvyklé je podat lokální terapii s využitím benzoylperoxidu (mast nebo roztok).

Pokud pacient na tento typ terapie nereaguje, dermatolog volí celkovou léčbu. Dále mohou být podána antibiotika, případně se zvolí užívání isotretinoinu, což je syntetický derivát vitamínu A, který dokáže především výrazně snížit činnost mazových žláz (až o 90 %).

Pozitivně u některých žen ovlivní stav pokožky užívání hormonální antikoncepce. Působením estrogenu a progestinu, které většina pilulek obsahuje, dochází k snižování produkce androgenu. Tento útlum je přirozeně dočasný a trvá pouze po dobu užívání preparátu.