Artritida – 2 nejběžnější typy nemoci postihující převážně klouby

artritida

Popis a diagnostika

Artritidou je označováno onemocnění, které způsobuje zvýšenou citlivost, bolest a otoky kloubů. V konečném důsledku může vést až k jejich úplnému znehybnění nebo poškození. Nejběžnějšími typy artritidy jsou osteoartritida a revmatoidní artritida, známá spíše pod lidovým označením revma. Osteoartritida způsobuje rozpad chrupavky, tedy pojivové tkáně tlumící například otřesy při chůzi.

Oproti tomu revmatoidní artritida je chronické zánětlivé onemocnění, jež dokonce dokáže krom kloubů poškodit i celou řadu dalších částí lidského těla, včetně plic a cév. Tento typ artritidy tedy není pouhým problémem s klouby, jak si jej řada lidí chybně interpretuje, nýbrž se jedná komplexní poškození imunitního systému, které může postupem let způsobit až trvalou invaliditu. K této nemoci mají více genetických předpokladů ženy, vyskytuje se u nich přibližně třikrát častěji než u mužů. První příznaky se začínají objevovat nejčastěji ve věku mezi 20 až 50 lety, raritou však nejsou ani dětští pacienti s artritidou.

Příznaky

Hlavním příznakem artritidy  přetrvávající bolest kloubů, jejíž intenzita se až na výjimky, které tvoří přibližně pětina pacientů, u nichž příznaky časem mizí, přibývajícím věkem stupňuje. Dále s tímto onemocněním bývá spjata i ztuhlost kloubů způsobující jejich omezenou pohyblivost. Někdy je možné vznik artritidy poznat i podle načervenalé a nateklé kůže kolem postiženého kloubu, jež se u něj začne objevovat. V závislosti na typu artritidy mohou vaše příznaky rovněž zahrnovat i únavu, horečku a ztrátu chuti k jídlu. Pokud jsou jí zasaženy klouby horních končetin, pak o sobě artritida dokáže dát vědět též i brněním ruky.

Projevy

Symptomy artritidy se nejvíce projevují zejména po ránu, kdy je tělo ztuhlé a rozležené po spánku. Během dne se mírní, nicméně bolest kloubů a jejich strnulost je možné cítit po celý den. Mezi další projevy tohoto onemocnění, zejména v případě revmatoidní artritidy, patří záněty v kloubech a jejich okolí, které pacientům dokáží způsobovat celou řadu jiných zdravotních komplikací. Jmenovitě mohou kupříkladu souviset se vznikem srdečních problémů či zhoršovat funkci ledvin.

Jelikož má artritida negativní dopady na funkci organismu a imunitního systému, bývá v mnoha případech doprovázená i malátností, slabostí a výraznější ztrátou svalové hmoty. V neposlední řadě se dokáže projevovat výskytem nepříjemných a na dotek bolestivých otoků. Postupem let se navíc artritidou zasažené klouby opotřebovávají a jejich funkčnost se neustále snižuje. Zároveň častokráte dochází k šíření této nemoci i na další klouby v těle.

Způsoby léčby

Při léčba artritidy je důležité její včasné podchycení, proto pokud začnetpociťovat přetrvávající nepohodlí, bolesti a otoky v oblasti kloubůneváhejte a co možná nejdříve navštivte vašeho lékaře. Následné ošetřování se liší v závislosti na typu artritidy. Obecně vzato však vzhledem ke skutečnosti, že tuto nemoc nelze nikdy plně vyléčit, bývá hlavním cílem léčby artritidy zmírnění příznaků a s tím spjaté zlepšení kvality života.

Pokud bychom měli konkretizovat možné způsoby léčby tohoto onemocnění, pak kupříkladu u pacientů s revmatoidní artritidou bývají nejčastěji podávána nesteroidní antirevmatikaprotizánětlivé kortikosteroidy a nově též i biologické imunomodulátoryAvšak jesliže není možné artritidu tlumit léky, přichází na řadu z důvodu zamezení nevratnému poškození kloubů chirurgický zákrok. V případě, že již došlo ke znehybnění kloubu, je možné jej nahradit kloubem umělým.

Rizika a dopady

Mezi největší rizika artritidy patří hrozba poničení vnitřních orgánů v důsledku tvorby zánětůAč se to může na první pohled zdát až neuvěřitelné, tak tato nemoc v průměru zkracuje věk dožití přibližně o celých 10 let. Těžká forma artritidy postihující ruce a nohy pak zas dokáže dost výrazně ztížit pracovní uplatnění a plnění každodenních úkonů. Artritida kloubů nesoucích váhu vám může zabránit v bezproblémové chůzi nebo pohodlném sezení. V některých případech se mohou dokonce klouby zkroutit a zdeformovat.