7 rad jak se vyhnout ateroskleróze

ateroskleróza

Jedná se o nemoc, která nás může pěkně potrápit. Ačkoli název ateroskleróza vám nemusí nic říkat, jedná se o tzv. kornatění tepen. Jde o velmi běžnou nemoc, která tiše spí a mnohdy nemáme vůbec tušení, že ji máme právě my. Většinou se probouzí po 50. roce života, ale výjimkou nejsou ani mladší lidé. Podle průzkumů může za tuto nemoc především náš špatný životní styl, a to až z 90 %.

Co je ateroskleróza?

Jak už bylo napsáno výše, jedná se o kornatění tepen. Co si pod tím představit? Pokud nedodržujeme zdravý životní styl, hodně se stresujeme nebo třeba pijeme či kouříme, má to vliv i na naše tepny. Tukové látky, tedy především oxidovaný cholesterol, se ukládají na stěny tepen. Tento jev má za následek to, že se tepna uzavírá, ztrácí pružnost a snižuje se průtok krve.

Ateroskleróza má za příčinu vznik srdečně cévních chorob, které vedou bohužel v 50 – 52 % případů ke smrti. Je tedy dobré vědět, co můžeme preventivně udělat pro to, aby se nám tato nemoc vyhnula.

7 rad jak se vyhnout ateroskleróze!

1. Nepřejídáme se – zapomeňte na typické přejídání, a hlavně teď o Vánocích. Neudělá to dobře vašim tepnám a ani žaludku či žlučníku. Abyste se záchvatově nepřejídali, je dobré jíst opravdu pravidelně, počínaje snídaní a zapojit i svačiny. Tím dodáte tělu vše potřebné a vy nebudete mít chuť na večerní výlet do ledničky.
  2. Nepijte velké množství alkoholu – tak tady nemusíme nic dodávat. Určitě víte, že všeho moc škodí a alkohol není výjimkou. S tím souvisí i kouření. Obě tyto činnosti způsobují oxidační stres a nepříznivě působí právě na kornatění tepen.
  3. Maso jezte, ale střídmě – maso bývá hodně tučné, samozřejmě záleží na druhu. Především bychom se měli vyhnout tomu červenému a konzumovat především dietnější varianty masa jako jsou ryby nebo krůtí.
  4. Vyvarujte se přepáleným tukům – je dobré vyvarovat se smaženým jídlům. Zdravé tuky jako je avokádo či olivový olej jsou dobrou variantou a našemu tělu právě naopak prospějí.
  5. Jezte hodně antioxidantů – antioxidanty jsou látky, které najdeme ve větším množství v zelenině a ovoci. Pomáhají nám bránit tělo proti volným radikálům, které nás chtějí oslabit. Pokud jimi tělo dostatečně zásobujeme, pomáhají nám v prevenci proti onemocnění jako je třeba ateroskleróza.
  6. Jezte dostatečně vlákninu – zdrojem vlákniny je hlavně ovoce a zelenina. Podle odborníků díky vláknině se zlepšuje postupně krevní oběh a ateroskleróza po čase ustupuje.
  7. Sportem ku zdraví – pohyb je velmi důležitý nejen kvůli tomu, aby se vám tuk neukládal tam kde nemá, ale díky sportu budete i v psychické pohodě, protože budete zaplavení endorfiny, nebudete tolik unavení a budete mít více energie.

Léčba

Jak lékař zjistí, že máte náběh na aterosklerózu? Metod vyšetření je spousta, lékař vám může změřit krevní tlak, může také zvolit ultrazvukové vyšetření, vyšetření krve nebo měření průtoku krve. Pak vám může kromě zdravého životního stylu naordinovat léky jako jsou hypolipidemika, které ovlivňují hladinu krevních tuků (lipidů) nebo antihypertenziva, které upravují krevní tlak a chrání cévy před ukládáním tuků.

Příznaky

Příznaky mohou být různé a záleží na místě, kde se ateroskleróza vyskytuje.

Můžete mít aterosklerózu dolních končetin, která se může projevovat kulháním, bolesti při dlouhé chůzi, pocitem chladu v končetinách nebo odumřením tkání.

Existuje také ateroskleróza mozku, která se může projevovat poruchou řeči, ochrnutím, mozkovou mrtvicí či psychickými změnami.

Ateroskleróza tepen je zřejmě nejčastější. Ta se může projevit zrychleným dýcháním, zrychleným pulsem, dušností, bledostí, bolestí na hrudníku nebo infarktem i selháním srdce.

Dbejte na zdravý životní styl, kvalitní stravu a začněte s pohybem. Můžete tak odrazit nejednu nemoc a posílit si navíc váš imunitní systém. Pokud se necítíte dobře nebo na sobě shledáváte jeden z příznaků, určitě zajděte k odborníkovi a nechte se vyšetřit lékařem. Hodně zdraví!