Barrettův jícen – nejlepší důvod proč přestat pít alkohol a zhubnout

Barrettův jícen

Jednou z chorob, kterou můžete onemocnět při nadměrném požívání alkoholu je onemocnění Barrettův jícen. Alkohol se vyrábí kvašením ovoce, obilí a dalších potravin a proto je v něm vysoký obsah kyselin. Ty mohou při častém a nadměrném požívání způsobit onemocnění žaludku a dalších částí trávicí soustavy.

Pokud pociťujete časté pálení žáhy, měli byste určitě navštívit lékaře a podstoupit endoskopické vyšetření, abyste se ujistili, že tímto onemocněním netrpíte. Nejen alkohol, ale i nezdravá strava může způsobit nadměrnou produkci žaludečních šťáv a její dráždění sliznic v krku.

Barrettův jícen

Je to stav, kdy opakovaným drážděním hrdla různými podněty jako je alkohol, kouření, či nezdravá strava vzniká zánětlivý stav, který se může postupně vyvinout v závažné komplikace a dojít až do stavu kdy vznikne v jícnu adenokarcinom. Název této nemoci je pojmenován podle australského lékaře Normana Barretta, který tento jev pozoroval u obyvatel v provincii Adelaide a jako první o něm vydal vědeckou publikaci. Onemocnění není nijak časté, avšak je třeba navštívit lékaře včas, pro předejití případných komplikací a následnému podstoupení operace.

Onemocnění vzniká tak, že nadměrným drážděním se tvoří v žaludku více žaludečních kyselin, které jsou v něm obsaženy, jako kyselina chlorovodíková a ta pak stoupá do jícnu. Tam vznikne nejdříve zánět a pak dochází k přeměně sliznice jícnu na sliznici, která má spíše podobu sliznic obsažených ve střevech, aby se ubránila žaludečním kyselinám, které do krku nepatří.

Diagnóza

Diagnoza se určuje endoskopickým vyšetřením jícnu a histologickým odebráním vzorku tkáně. Endoskopický nález vypadá jako výrazně červená část sliznice a provází jej často pálení žáhy. Bližší způsobem, kdy si může lékař detailně prohlédnout nález a diagnostikovat chorobu je zoom endoskopie a chromoendoskopie. Pacienti s touto chorobou nemusí tušit, že ji mají a mohou žít běžný život s častým pálením žáhy.

Příznaky a projevy

• bolest na hrudi
  • pyróza (pálení žáhy)
  • odynofagie (bolestivé polykání)
  • dysfagie (obtíže s polykáním)
  • zápach z úst
  • nauzea (časté zvracení a nutkání ke zvracení)
  • pokles na váze
  • krvácení sliznice

Způsoby léčby

Pacient, který trpí onemocněním Barrettův jícen by měl podstoupit antirefluxní terapii, která zajistí postupné potlačení zvýšené produkce žaludeční kyseliny a tím i její následné vystupování do jícnu a jeho dráždění. To se provádí medikamenty jako je omeprazol, lansoprazol, pantoprazol, esomeprazol. Ty působí jako inhibitory protonové pumpy, blokují nadměrnou produkci žaludečních kyselin. Tato terapie se provádí, i když pacient netrpí refluxními projevy, jako je bolest na hrudi a další. V horších případech, když se již zánět změnil v adenokarcinom, je tento odstraněn chirurgickou cestou.

Rizika

• gastroezofageální reflux
  • porucha funkce dolního jícnového svěrače
  • nadměrné požívání alkoholu
  • kouření

Mohou nastat komplikace jako neoplazie, striktury, vředy a léze na sliznicích. U Barrettova jícnu může nastat riziko, že se přemění v adenokarcinom a rakovinový stav.

Dieta

Důležitým způsobem, jak podpořit léčbu je nasazení žaludeční diety.

Je třeba snížit velikost porcí na talíři, nejíst pozdě večer a v nočních hodinách, po jídle se natáhnout do rovné pozice, nekrčit se tím a nemačkat na žaludek. Žádoucí je také snížení hmotnosti, tato choroba se objevuje často u pacientů trpících nadměrnou váhou až obezitou.

Potraviny, které je třeba omezit, jsou čaj, káva, alkohol, čokoláda, česnek, potraviny s obsahem pepermintu, ovocná sladká jídla, smažená a kořeněná jídla. A naopak do svého jídelníčku zavést mléčné výrobky, vejce, maso bez tuku, ovoce a zeleninu, pečivo s obsahem vlákniny.