Astma a vše, co byste o něm měli vědět

astma

Astma a komplikace s ním spojené jsou v současné době považovány za jednu z nejčastějších onemocnění moderní doby. Jeho průběhu nepomáhá ani znečištěný vzduch či extrémní výkyvy venkovních teplot, včetně působení nejrůznějších pylů a prachů, používání chemických látek, výrazných parfémů či laků.

Lékařská věda astma zatím nedokáže plně vyléčit, avšak dokáže životy astmatiků výrazně zlepšit omezením nepříjemných příznaků na minimum.

Popis onemocnění

Astma je obecně známo jako běžné chronické onemocnění dýchacích cest, charakterizované různými opakujícími se symptomy, jako je například dočasné omezení průtoku vzduchu průduškami či křečemi svalstva průdušek. Při astmatu dochází k zúžení průdušek, kterými nemůže proudit tolik vzduchu jako ve zdravých plicích a zároveň se v nich rozvine dlouhodobé zánětlivé postižení. Toto zužování průdušek vede právě k astmatickým záchvatům, které jsou vyvrcholením zánětlivého procesu v nich.

Přesná diagnóza

Astma často vzniká již v dětství, jeho příznaky se však mohou objevit až o mnoho let později. Stejně jako u všech nemocí, je i u astmatu důležitá jeho včasná diagnóza. Astma odborníci obvykle diagnostikují podle symptomů pacienta, jeho kožních testů nebo spirometrie. Prvním signálem nemoci mohou být i běžně se vyskytující alergie, ze kterých se astma později vyvine.

Nejčastější příznaky

V současnosti dochází k vysokému nárůstu lidí s astmatem a jeho projevy. Aktuální statistiky uvádí, že astmatem dnes trpí každý dvanáctý obyvatel České republiky. Život astmatika obtěžují nepříjemné intenzivní astmatické záchvaty s běžnými symptomy v podobě sípání, kašle, svírání na hrudi a dušností. Nejčastějším důvodem těchto potíží je zánět způsobený chybnou reakcí vlastního imunitního systému.

Nejúčinnější způsob léčby

Astma se bohužel v současné době vyléčit nedá, můžeme ho pouze léčit a zmírňovat jeho nepříjemné příznaky. Pacientům jsou podávány léky s krátkodobým účinkem pro brzkou úlevu, které řeší akutní stavy, roztahují průdušky a částečně odstraňují dušnost. Tato cesta je však doporučována pouze jako dočasná a v dlouhodobém měřítku pacientům nepřináší kvalitní léčbu. Pro optimální léčbu astmatu je ideálním řešením zaměření se na příčinu, tedy léčbu samotného zánětu. Pro takovou léčbu je nejvhodnější udržovací léčba s preventivními léky, která prodlužuje klidové období a kontroluje astma. Součástí komplexní léčby jsou inhalátory s odměřovaným dávkováním léku, rehabilitace, otužování či klimatické lázně a vhodné sportovní aktivity.

Moderní metody

Možnosti moderní doby ve velké míře využívá také zdravotnictví a s ním spojený vývoj léčivých medikamentů. V případě astmatu se odborníkům podařilo vyvinout speciální typy kortikosteroidů pro využití v inhalační formě. Nabízejí tak obrovskou výhodu pro pacienty, protože je možné je podávat v minimálních dávkách přímo do průdušek, čímž se snižuje možnost jakýchkoliv nežádoucích účinků léčby u dospělých i malých dětí.

Největší rizikové faktory

Astma se vyznačuje především vysokou dušností a dráždivými záchvaty kašle. Mezi nejčastější rizikové faktory vzniku astmatu patří znečištěné prostředí a dlouhodobé vystavování se stresovým situacím či prostředí. Velké zastoupení mají astmatici v řadách náruživých kuřáků a nezanedbatelnou roli zde hraje také dědičnost. Pokud tedy alergií nebo astmatem trpí některý člen vaší rodiny, je velmi pravděpodobné, že jimi v budoucnosti budete trpět také. Obvyklými spouštěči astmatu jsou také zvířecí miláčci a jejich srst, peří, plísně, prach či některé druhy potravin nebo silně dráždivé chemické látky, včetně parfémů, barev a laků.