10 nejběžnějších typů alergie – příznaky onemocnění a prevence

alergie

Alergie, její příznaky, typy a jak proti ní bojovat

Alergie může být definována jako nepřiměřená reakce našeho těla na nějaký vnější činitel, alergen. U každého se může projevit v souvislosti s jedním, nebo více alergeny, v různém věku a s jinými symptomy.

Příznaky onemocnění

Alergie se projevuje různě u každého člověka a také v závislosti na alergenu. Obecně se setkáváme s:

– alergickou rýmou,

– zarudnutím, či svěděním očí,

– dušností,

– kožní reakce jako třeba s ekzémem, nebo kopřivkou,

– pocitem zalehnutých uší,

– bolestí hlavy.

Pokud jste u sebe zaznamenali alespoň jeden z těchto symptomů, který se projevuje často, při různých interakcích, nebo činnostech, může se u Vás jednat o alergii. V takovém případě je důležité co nejdříve navštívit alergologa, který Vám pomůže přesně definovat, zda alergik jste, či nikoli a stanoví léčbu.

Typy alergie

Každé tělo může na příslušný typ alergie reagovat jinak. Mezi nejčetnější patří například alergie:

– na pyly, různá podle doby, kdy jsou rostliny způsobující Vaši alergickou reakci ve výkvětu, zpravidla období od dubna do září,

– alergické astma, které se projevuje dušností, může se objevit i po několika letech alergie na pyly, takové případy bývají velice časté,

– na hmyzí bodnutí

– na zvířata, na jejich srst,

– na roztoče, způsobena především jejich výměšky, roznášejí se hlavně ve formě prachu, mají tendenci usazovat se na lůžkovinách, kobercích a jiných „lapačích prachu“,

– na plísně, může se projevovat podobně jako astma hlavně dušností,

– na potraviny, například na laktózu, různé druhy ořechů, ovoce, lepek a mnoho dalšího

– na různé druhy léků, například na penicilin

– méně často se pak objevují alergické reakce na chlad, nebo sluneční svit

– na látky, jako třeba latex, nebo různé druhy kovů

Druhů alergií je opravdu mnoho. Člověk jich může mít mnoho, pouze jednu, nebo žádnou. To je dáno z části také dědičností.Je více než poloviční šance, že pokud jsou Vaši rodiče oba alergici, Vy nebudete výjimkou. Pokud alergií trpí pouze 1 rodič, uvádí se pravděpodobnost 25%. Podle nejnovějších studií počet alergiků od dětství rok od roku roste.

Prevence

Před alergií jako takovou se nejspíš ubránit nelze, nicméně můžete zmírnit její příznaky a budete ji snášet mnohem lépe. Způsoby, jakými si udělat jej průběh snesitelnější závisí na původu a typu alergie. V případě alergické reakce na potraviny je jednoduše vynecháte z jídelníčku. Ale v době pylové sezóny je to pro alergiky mnohem složitější. Kromě léčby doporučené Vašim lékařem můžete zkusit následující kroky:

– mytí vlasů (alespoň vodou každý den), pyly se mohou ve vlasech usadit a zajistit tak nejednu bezesnou noc,

– vždy noste brýle, ať už dioptrické, sluneční, nebo pouze jako módní doplněk, můžete tak trochu předejít zarudnutí, pokud to ale nepomáhá, nikdy si oči netřete,

– dbejte na zvýšenou hygienu.

Jiná prevence je pro lidi s alergií na roztoče. Obecně se uvádí, že je třeba abyste:

– odstranili „lapače prachu“ tedy koberce a všechny věci z Vaší domácnosti, na kterých se zbytečně usazuje prach

– postarat se o to, aby vlhkost vzduchu byla vždy mezi 30-50%,

– vyměnit běžné lůžkoviny za ty z nanovlákenných materiálů.

Způsoby léčby

Pokud máte podezření, že jste alergik, musíte kontaktovat lékaře, který Váš problém zanalyzuje a stanoví vyhovující, individuální léčbu. Na internetu je spousta „babských rad“, které radí, jak se z alergie dostat, ty však ne vždy fungují už právě proto, že každé tělo na tyto změny reaguje jinak. S tím, jak jde medicína kupředu je spojen posun i v případě léčby alergií, například léčba alergenovou imunoterapií, vhodná pro alergii na pyly, plísně, nebo také roztoče. Rozhodně se nebojte svého lékaře na cokoliv zeptat a držte se toho, co Vám řekne on.