6 nejčastějších komplikací anorexie – léčba, projevy a vznik

anorexie

Co je mentální anorexie

S pojmem anorexie jste se už zřejmě někdy setkali. Anorexie, nebo latinsky anorexie nervosa je, jak už z názvu vyplývá, duševní porucha. Tuto poruchu řadíme mezi poruchy příjmu potravy spolu s bulimií či ortorexií.

Anorexie se vyskytuje napříč celou populací bez ohledu na věk, pohlaví či povolání. Nejcharakterističtějším projevem je chorobně nízká váha a s tím spojené odmítání potravy.

Kdy vzniká?

Každá duševní porucha vzniká jako reakce na problém, se kterým si člověk neví rady. Stejně tak i anorexie vzniká jako reakce na nedostatek sebedůvěry, přílišné očekávání od sebe samého či dlouhotrvající nápor a stres. Podstatou mentální anorexie je tedy porucha vztahu k sobě samému. Člověk není schopen přijmout své nedostatky a neustále se příliš kriticky hodnotí.

Anorexie vzniká nejčastěji u mladých dívek ve věku 13 až 16 let. Právě v tomto věku jsou dívky (ale i chlapci) nejzranitelnějšími a neustále se porovnávají se svým okolím. Vzory, které jsou ve společnosti považovány za ideál krásy nesou také svůj podíl viny – mladé dívky se snaží o dokonalost, kterou však není možné dosáhnout v reálném životě. Anorexie začíná úzkostí z pochybností o sobě, z pocitu nedokonalosti, z obav, že okolí člověka nepřijímá takového, jakým je. Zároveň vzniká silná potřeba situaci dostat pod kontrolu. Jakmile člověk zhubne první kila, okolí si to všimne a člověku se dostane uznání, které tak potřeboval.

Projevy anorexie

Snad nejviditelnějším projevem je výrazná ztráta tělesné hmotnosti. Člověk trpící anorexií hubne doslova ze dne na den. Neustále si kontroluje tělesnou váhu, váží se několikrát za den. Omezování jídelníčku je natolik přísné, že tento člověk sní za den několik kousků jablka, mrkve či sušenku. K extrémnímu omezení jídelníčku se přidává stejně přehnaná fyzická aktivita. Několik hodin chůze, běhu či hodiny strávené cvičením.

Člověk, který trpí anorexií ztrácí reálný pohled na své tělo a váhu. V zrcadle vidí tučného člověka, ačkoli může vážit pouze 40kg. Takový člověk má neustálý strach něco sníst, protože i lžíce polévky by mohla způsobit fatální změny váhy. Mezi nejtěžší psychické následky anorexie a hladovění patří sebevraždě. Někteří pacienti se snaží zhubnout i radikálnějších způsoby, jakými je například užívání laxativ či diuretik.

Všechny výše zmíněné projevy vedou k dalším příznakem této zákeřné choroby – padání vlasů, suchá, popraskaná pokožka, lámavé nehty či vyčerpanost. U žen pak hrozí ztráta menstruace, která může vážně ohrozit budoucí těhotenství. To vše patří k mentální anorexii.

Léčba

Prvním krokem v úspěšné léčbě je uvědomění si, že člověk má skutečně problém. Teprve když si pacient přizná, že jeho myšlenky a životospráva nejsou v pořádku, je možná léčba. Mnoho lidí s anorexií odmítá léčbu, protože si nedokáží přiznat problém a také touží zůstat extrémně štíhlými. Léčba probíhá ambulantně, v těžších případech hospitalizováním pacientů. Při léčbě anorexie je důležitá i psychická podpora okolí, rodiny, dále psychoterapie či alespoň pravidelná setkání s psychologem. Anorexii nelze léčit pouze tím, že pacienta umístíme do nemocnice a budeme ho pravidelně krmit.

Úspěšná léčba musí začít v hlavě pacienta. Teprve když pacient bude schopen mít kontrolu nad vlastními myšlenkami, je možné uzdravení. Kvalitní terapeutické programy a správná léčba mohou pacientům pomoci tuto nemoc překonat a dostat se zpět na normální hmotnost, nicméně je třeba dát pozor na to, aby nedošlo k recidivě onemocnění.

Komplikace

– měknutí kostí

– snížení počtu bílých krvinek

– nedostatek proteinů, vitamínů, minerálů a dalších látek