Angina pectoris – 5 příznaků, rizikové faktory a diagnóza

angina_pectoris

Možná jste už v ordinaci praktického lékaře slyšeli výraz angína pectoris. Tímto lékařským termínem je označována bolest na hrudi způsobená koronárním onemocněním srdce, když srdeční sval nedostane tolik krve, kolik potřebuje. K tomu obvykle dochází, protože jedna nebo více srdečních tepen je zúžených nebo zablokovaných, také nazýváno ischemie.

Jak se projevuje angina pectoris?

• Vyskytuje se, když srdce musí tvrději pracovat, obvykle při fyzické námaze.
  • Běžně trvá krátkou dobu (5 minut a méně).
  • Uleví se po krátké odpočinku.
  • Může být doprovázena plynatostí nebo zažívacími potížemi.
  • Bolest na hrudi šířící do paží, zad nebo do jiných oblastí.

Příznaky

• Závrať
  • Únava
  • Nevolnost
  • Dušnost
  • Pocení

Tyto příznaky musí být vyhodnoceny lékařem, který může určit, zda máte stabilní nebo nestabilní anginu pectoris, která může být předchůdcem infarktu. Stabilní angina je nejčastější formou anginy. Nestabilní se vyskytuje i v klidu, zátěž na hrudi trvá déle než stabilní, možná až 30 minut. Nezmizí ani při odpočinku.

Rizikové faktory

• Užívání tabáku – Žvýkaní tabáku, kouření a dlouhodobé vystavení kouři poškozuje vnitřní stěny tepen, včetně tepen srdce, což umožňuje ukládání a shromažďování cholesterolu a blokovat průtok krve.
  • Cukrovka – Diabetes zvyšuje riziko ischemické choroby srdeční, což vede k angině pectoris a infarktu tím, že urychluje aterosklerózu a zvyšuje hladinu cholesterolu.
  • Vysoký krevní tlak – I ten v průběhu času poškozuje tepny tím, že urychluje kalení tepen.
  • Vysoká hladina cholesterolu nebo triglyceridů v krvi – Cholesterol je hlavní část ložisek, která mohou zužovat tepny v celém těle, včetně těch, které zásobují vaše srdce. Vysoká hladina cholesterolu lipoproteinů s nízkou hustotou (LDL), také známý jako „špatný“ cholesterol, zvyšuje riziko anginy a srdečních záchvatů.
  • Rodinná anamnéza srdečních chorob – Pokud má některý z rodiny ischemickou chorobu srdeční nebo utrpěl srdeční infarkt, existuje větší riziko rozvoje anginy pectoris.
  • Starší věk – Muži starší 45 let a ženy starší 55 let mají větší riziko než mladší.
  • Nedostatek cvičení – Neaktivní životní styl přispívá k vysokému cholesterolu, vysokému krevnímu tlaku, cukrovce 2. typu a obezitě. Před zahájením cvičebního programu je však důležité poradit se lékařem.
  • Obezita – Je spojena s vysokou hladinou cholesterolu v krvi, vysokým krevním tlakem a cukrovkou, což zvyšuje riziko anginy a srdečních chorob. Pokud máte nadváhu, vaše srdce musí tvrději pracovat, aby do těla přivádělo krev.
  • Stres – Může zvýšit riziko anginy a srdečních záchvatů. Příliš mnoho stresu, stejně jako vztek, může také zvýšit váš krevní tlak. Poruchy hormonů produkovaných při stresu mohou zúžit tepny a zhoršit anginu pectoris.

Diagnóza

Několik testů, které vám lékař může nařídit, aby potvrdil, zda máte anginu pectoris a následnou léčbu.

• Elektrokardiogram (EKG) – Lékař sleduje srdeční rytmy, aby zjistil, zda byl průtok krve srdcem zpomalen nebo přerušen.
  • Stresový test – Během tohoto testu cvičíte chůzi na běžící pásu nebo jedete na rotopedu a lékař sleduje váš krevní tlak a EKG.
  • Echokardiogram – Echo využívá zvukové vlny k vytváření obrazu srdce.
  • Rentgen hrudníku – Test snímá vaše srdce a plíce. Může vysvětlit vaše příznaky a zjistit, zda nemáte zvětšené srdce.
  • Krevní testy – Některé enzymy pomalu vytékají do krve a ta se pak testuje na přítomnost těchto enzymů.
  • Koronární angiografie – Rentgenové zobrazení k prozkoumání vnitřních cév srdce.
  • Skenování pomocí počítačové tomografie (CT) – Rentgenová trubice uvnitř CT se otáčí kolem vašeho těla a shromažďuje snímky vašeho hrudníku, což může ukazovat, zda je některá z tepen vašeho srdce zúžená nebo jiné poškození.
  • Srdeční MRI – Vytváří také podrobné obrazy struktury vaše srdce a krevní cév.

Léčba

Uvolnění tepen zvyšuje krevní zásobení srdce. Pokud se u vás vyskytuje nepříjemný pocit na hrudi déle než pár minut, navštivte svého lékaře, aby provedl kompletní vyšetření. Existuje mnoho možností léčby anginy pectoris, včetně změny životního stylu, léků, angioplastiky, zavedení stentu nebo koronární bypass operace. Cílem léčby je snížit frekvenci a závažnost vašich příznaků, a snížit riziko infarktu.